A kérdőív talán a legnépszerűbb formája a szakdolgozati kutatásnak, éppen ezért fontosnak tartjuk, hogy bemutassuk miként is kell jól elkészíteni. Gyakran megesik, hogy a szakdolgozó alábecsüli a kérdőív elkészítését, „csak pár releváns kérdést kell összeírni, nem nehéz feladat”, azonban tudatos felépítést és tervezést igényel. Senki sem szeretne az elemzés során szembesülni azzal a ténnyel, hogy rossz, vagy rosszul megfogalmazott kérdéseket tett fel, és nem tud hasznos adatokat kinyerni belőle, ezáltal akár kockáztatni a határidőre való befejezést. Lássuk melyek a legfontosabb szempontok!
Amikor a kérdéseket fogalmazod meg, lényeges, hogy törekedj a lehető legrövidebb, legtömörebb kérdésekre. A kitöltő könnyedén elunhatja magát miközben hosszú és nehéz kérdéseket kell megértenie, ami hatással lehet a kutatás eredményére is. Emellett fontos, hogy ne sugalljunk a kérdésben a kitöltő számára választ, mivel ez jelentősen elferdítheti az eredményeket.
Fontos, hogy a kérdések pontosak legyenek, és ne hagyjanak elvonatkoztatási lehetőséget a kitöltőnek. Azonnal érhetőnek kell lenniük, a lehető legegyszerűbb nyelvezettel, kerülve szakszavakat, amiket esetleg nem értenek a megkérdezettek. Ne alkalmazzunk kettős kérdéseket, inkább egy-egy információt, két külön kérdéssel kérdezünk meg.
Kerülni kell a személyeskedő kérdéseket, mivel ez kellemetlen lehet a kitöltő számára, így nem fog valós válaszokat adni, vagy akár meg is szakíthatja a kitöltést.
A feltett kérdéseknek logikus sorrendben kell követniük egymást, továbbá érdemes különböző blokkokba sorolni a kapcsolódó kérdéseket. A feldolgozásnál is nagy segítség lesz, illetve a kitöltőnek is könnyebb lesz hasonló témájú kérdésekre őszinte, átgondolt válaszokat adnia, ellenben a kérdések közti ugrálással.
A kérdőív elején, és akár a végén is fontos a kitöltőt biztosítani, hogy válaszai teljesen névtelenül kizárólag a szakdolgozathoz kerülnek feldolgozásra, ezzel elősegítve az őszinte válaszokat.
Fontos, hogy küllemében is tetszetős kérdőíveket alkossunk témához passzoló színekkel, képekkel, ezáltal jó benyomást keltve a kitöltőre, akiben erősíthetjük az érzést, hogy egy komoly felmérésben vesz részt.
És ezeket olvastad már?
Kövess minket Facebook-on!