Csoportos egyetemi projektek: előnyök és buktatók - IQfactory Szakdolgozat írás, dolgozat írás

Csoportos egyetemi projektek: előnyök és buktatók

Mint minden oktatási intézmény esetében, az egyetemeken és főiskolákon is, a tanárok bevett gyakorlati órás feladata, a csoportos projektkészítés. Sokak által kedvelt feladat típus, ám körülbelül ugyanennyi hallgató rémálma is egyben. Kis érdekesség, hogy Magyarországon csak a kilencvenes évek elején került a magyar pedagógia eszköztárába, mára pedig már a főiskolai és egyetemi módszertani képzések szerves részévé vált.

csoportos projektek

 

 

 

 

 

 

 

A legtöbb esetben a csapattagok nem megválaszthatóak, ami már egy kezdő stresszes löketet ad a feladatnak, extra komplikációként pedig egy olyan téma is bejöhet, amit esetleg nem a csoport szeretett volna megkapni. Ám ezeken hamar túl kell lendülni a sikeres feladatvégzés érdekében! A projekt végrehajtása egy sajátos tanulási technikát fejleszt, amely során a megismerés fő forrásává az önálló és a csoportos tapasztalás válik. A projektmunka során az oktató szerepe is megváltozik, hiszen az irányítás helyett inkább az együttműködést segítő, munkafolyamat koordináló, és tanácsadói szerepköröket tölti be inkább. Fontos teendő a projekt elkezdése és a kutatómunka megkezdése előtt, a csapattagok feladatainak igazságos elosztása. Valakinek (lehetőleg egy embernek) fel kell vennie a vezető szerepét, és határozott döntéseket hoznia, különben megvan annak az esélye, hogy nem fog hatékonyan elkészülni időre a projektfeladat.

A projektmunka céljai:

  • háttérismeret rendszerezése (szakirodalom gyűjtés és összevetés)
  • leírás (a feladat, esetleg valamilyen folyamat pontos dokumentálása)
  • funkciókeresés (egy folyamat/jelenség funkciójának vizsgálata)
  • oknyomozás (folyamatot/jelenséget kiváltó okok feltárása)

A projektmunka jellemzői:

  • problémafelvetés – mire vagyunk kíváncsiak
  • vizsgálati módszer – milyen eszközökkel kutatunk
  • adatrögzítés – például grafikonon, táblázatban, térképen
  • következtetés – magyarázat, beleértve esetleges kudarcot is
  • irodalomjegyzék – szerző, cím, kiadó, évszám, internetes elérhetőség
  • helyesírás!
  • koherencia – a gondolatmenet egységes-e, következetesség

Amint az látható, számos buktatója van a projektmunkának, főleg egyetemen/főiskolán, hiszen a kapott téma, és az elvárás is magasabb, mint azt középiskolában megszokhattad. Azonban ezeknek a típusú feladatoknak megvannak a maga előnyei is. Az iskolapadból kikerülve a legtöbb munkahelyen is bevett szokás csapatban dolgozni. Az ilyen egyetemi feladatok pedig hozzászoktatnak és rutinossá tesznek, hogy kikerülvén a nagyvilágba, már megálld a helyed. Gondolj tehát az projektmunkára úgy, mint egy szükséges gyakorlatra, állj hozzá mindig pozitívan és próbáld meg kihozni belőle a legtöbbet!

 

Még több segítség kell?

 

 

 

ÉS EZEKET OLVASTAD MÁR?

HATÉKONYSÁG – MELYIK MÓDSZER ILLIK HOZZÁD?

FELEJTSD EL EZT AZ 5 KIFEJEZÉST, HA ESSZÉT ÍRSZ!

UGYANAZ AZ ESSZÉ, FELEANNYI STRESSZ: ÍGY ÍRD MEG!

Kövess minket Facebook-on!