Számos módszer létezik, amelyek segítségével nagyszerű prezentációt adhatsz elő. Bármilyen fontos is, hogy elkapd a hallgatóság figyelmét az előadásod legelején, az, amit a lezáráskor teszel, sokkal inkább meghatározza prezentációd teljes sikerét és hatását.
Használd az alábbi trükköket a következő prezentációd során, hogy emlékezeteset alkoss!
1. Felejtsd el a „kérdések” diát!
Kezdetnek beszéljünk arról, hogy mit ne csinálj… Ne zárd le a prezentációd egy „Kérdések?” diával! Mindenki ezt teszi, és ebben nincs semmi emlékezetes.
Ideális esetben érdemes az előadásod ideje alatt végig kérdéseket fogadni, így a kérdések és válaszok mindig relevánsak lesznek az adott tartalomhoz. Ha mégis úgy döntesz, hogy a prezentáció végén szeretnél a kérdésekre válaszolni, egy kérdőjel helyett tegyél be egy hatásos képet, amely szorosan kapcsolódik az előadás témájához, és esetleg már ötleteket is adhat közönségednek a továbbgondolandó témákra, kérdésekre!
Használj minőségi képeket, például az ingyenesen felhasználható stock fotókat kínáló pixabay.com oldalról, és lehetőleg olyat válassz, ami embereket, arcokat, helyzeteket ábrázol, és valami történik rajtuk, meglepőek vagy elgondolkodtatóak, illetve lehetőleg a témádhoz köthetők. A mi tapasztalatunk szerint ezekre figyel oda leginkább a közönség.
2. Idézz!
Használj olyan idézetet, ami akkor is megmarad a hallgatóságban, miután elhagyták a termet! Sőt, ha stílusosan tennéd, használd a spoken.ly oldal generátorát, ahol idézetek mellett különböző stílusok, betűtípusok közül is választhatsz mindehhez.
Ha mondandódat, módszereid megközelítését egy egyszerű idézethez kötöd, lehet, hogy később pont erről fog eszébe jutni a közönségednek (vagy éppen a védésen részt vevőknek), miről is beszéltél.
3. Adj teendőt!
A legtöbb üzleti előadás elsődleges célja, hogy cselekvésre ösztönözze a hallgatóságot. Nincs ez másképp egy egyetemi prezentációnál sem, úgyhogy használd fel a prezentációd utolsó pár percét arra, hogy lelkesítsd a környezeted arra, amit el akarsz tőlük érni, vagy amit mindenképpen szeretnél, hogy megjegyezzenek „útravalóként”. Néhány példa ilyen teendőkre:
„Olvass még több cikket az átlátszó betonról itt: …”
„Ideje másként gondolkodni az alternatív energiaforrásokról!”
„Változtass tehát hozzáállásodon a Facebook hirdetésekkel kapcsolatban, jól jöhetnek még Neked is!”
Lehet, hogy pont ezen fog elgondolkodni az egyik hallgatód, vagy védő prezentációd során talán ezzel nyered meg végül a konzulensed.
4. Sztorizz!
Egy előadás lezárásának legjobb módja egy rövid történet elmesélése – főként, ha személyes történet, vagy arról szól, hogy milyen hatással volt a prezentáció tárgya más emberekre.
Rengeteg vállalat esettanulmánnyal fejezi be előadásait. Amíg ez sem egy rossz megoldás, képzeld el, hogy hogyan változtathatsz egy esettanulmányt egy tartalmas elmeséléssé – hogyan változtatott vagy tud majd változtatni a közönség előtt álló feladat mások életén? Az empátia teremtés és a történet összefűzése a korábban említett gondolatokkal garantáltan hatásos előadást idéz elő, ám figyelj oda, hogy ne keveredj terjengős, kacifántos történetekbe, amiből nehéz kihámozni a végére a lényeget.
Neked mi volt a legemlékezetesebb prezentáció zárásod? Oszd meg velünk Facebook-on!
IQfactory Team
Kövess minket Facebook-on!