Prezentáció tippek |Blog | IQfactory

A prezentáció 7 új szabálya

“Használd ki a funkciókat, amitől színesebb, látványosabb lesz a prezentációd! Magyarázz a slide-okon! Csak a legfontosabb tényeket tedd a diákra!”  Te is kaptál ilyen tanácsokat a sikeres prezentáció titkaként? Felejtsd el őket, más idők járnak.

Legyen szemináriumi csoportmunka prezentálása, vagy szakdogád védése, ideje új megközelítéssel fordulni a prezentációk felé, hogy prezid élmény legyen a hallgatóságnak is, ne csak neked. Ehhez pedig a következők szükségesek:

1. Kápráztass érzelmekkel!

Egy prezentáció célja, hogy a közönséged aktuális érzelmi állapotát (általában unalom, szkepticizmus) úgy alakítsd, hogy a végén számodra kedvező döntést hozzanak. Emiatt prezentációd alatt érvsorozatok helyett inkább jól felépített érzelmi utazáson vegyenek részt. Hogyan? Így!

prez3

 

  • Félelem, aggódás (Hívd fel figyelmüket a problémára!)
  • Megkönnyebbülés (Van megoldás a problémára.)
  • Bizalom, bizakodás (Gondolják úgy, hogy a te kutatásod, megoldásod hiteles és megbízható.)
  • Meggyőzés

vagy:

  • Meglepődöttség (Irányítsd a figyelmüket egy olyan dologra, amiről nem tudtak eddig!)
  • Kíváncsiság (Lássák miért érdekes a te ötleted.)
  • Inspiráció (Lássák és érezzék miért forradalmi az ötleted.)
  • Mozgósítás (Égető vágyat érezzenek, hogy ők is részesei legyenek ennek.

2. Felolvasás? Csak azt ne!

Se a diákról, se a jegyzeteidből. Unalmas és amatőr hatását kelti. Nincs is rosszabb, mint egy fontos tényekkel teleírt unalmas diasor. Kulcsszavakat, megjegyezhető képeket, ábrákat használj, és igenis tanuld meg, próbáld el, mit akarsz róluk mondani!

3. Mesélj történeteket!

Egy jó prezi mindig történtekből áll össze. Ez akár lehet az is, hogyan jutottál el statisztikai eredményeidhez, vagy egy maximum 5 perces kistörténet. Addig, amíg ezek a történetek relevánsak és tömörek, addig érzelmi visszajelzésként szolgálnak számodra, a hallgatóság pedig jobban meg is jegyzi mondandódat, ha az egy könnyen emészthető történetként jelenik meg.

Story-book-300x211

 4. Ne hagyd, hogy belegabalyodjanak a prezidbe!

Prezentációknál az előadás útvesztőiben érdemes eligazító jelzéseket használni, amelyek megmutatják a közönségnek, hogy honnan hova szeretnél eljutni. Lehetnek ezek táblázatok, grafikonok, ábrák. A lényeg, hogy megmutasd honnan hova szeretnél eljutni prezentációd végén, így ők is könnyebben kapcsolják össze a dolgokat. Ilyen lehet például a prezentáció elején egy, a felépítést mutató dia, majd a nagyobb témakörök közötti váltásnál ennek megismétlése, kiemelve azt a témát, ami következik.

5. Maradj az egyszerűségnél!

Az emberek általában a témához kapcsolódó történetekre figyelnek, emiatt mindenképp támaszd alá őket olyan tényekkel, amelyek nem csak, hogy ellenőrizhetőek, de mérhetőek, emlékezetesek és “drámaiak” is egyben. Hajlamosak kikapcsolni agyukat és figyelmüket, ha bonyolult dolgot észlelnek, tehát soha ne mutass a témától elrugaszkodó videót vagy készíts olyan diát, ami átláthatatlan és nem könnyen megérthető.

A prezid megjelenésében is legyen egyszerű: ha mindenképpen ragaszkodsz hozzá, EGYFÉLE (igen, csak egyféle) áttűnést használj minden diához, a betűtípus cifrázását se vidd túlzásba, illetve a témák, színek, stílusok tekintetében se menjen a tartalom rovására a sok izgalmas sablon kipróbálása… A Comic Sans betűtípus vagy a sárga betűk kék háttér előtt való használatáért, illetve a soronként pörögve bekúszó szövegekért pedig Batmant küldjük szeretettel:

84b

 6. Vedd személyesre!

Minden egyes blokknál válassz ki egy embert és tégy úgy, mintha neki mondanád az előadást. Nézz a szemébe és fordulj felé. A blokkok és az emberek között ugrálva úgy érzi a közönséged, hogy közvetlenül neki szól, még akkor is, ha csak néhány embert céloztál meg valójában. Na, erre gondoltál már? Működik!

wink-puppy

 7. Használd a 20/20-as szabályt!

Védésnél csökkentsd le prezid 20 percre és próbáld el minimum 20-szor a siker érdekében! Soknak hangzik? Naná! Megéri? Naná!

 

Na, sikerült újat mondanunk?

 

IQfactory Team

 

bloggomb2

 

 

Kövess minket Facebook-on!