Még ha egyeseknek lehetetlennek hangzik is a gondolat, hogy vállalkozást indítsanak az egyetem, főiskola alatt, mégis egyre több hírt hallani sikeres start-upokról, vállalkozásokról, amiket diákok álmodtak meg. Végtére is, a legtöbb sikeres vállalkozó megtalálja a módját annak, hogy tudjon az üzletével foglalkozni, függetlenül attól, hogy mennyi idő áll rendelkezésére. Bemutatunk néhányat a legfontosabb lépések közül ahhoz, hogy hogyan hozhatsz létre akár Te is saját vállalkozást. Az ötletek és a kivitelezés már a te dolgod.
1. Értékeld önmagad
Határozd meg:
A készségeidet és ismereteidet
Az általad kiválasztott iparágat
Hogyan szeretnél dolgozni
Ideális esetben mindenki azt szeretné – te is -, ha rendelkeznél megfelelő szakmai tapasztalattal az általad kiválasztott üzleti szférában – de ne félj kimerészkedni az ismeretlenbe, ha elég motivált vagy az álmod elérése érdekében.
2. Legyen egy jó ötleted
Egy jó üzleti ötlet meg tudja határozni a szükségleteit, majd teljesíti azokat. Értékeld az ötletedet. Ha nincs inspirációd, nézz meg a YouTube-on néhány epizódot a Shark Tank műsorából, ahol befektetők és üzleti angyalok remek és rettenetes ölteteket és start-upookat értékelnek és támogatnak vagy elutasítanak.
3. Keresd a versenyt
Azonosítsd, és értsd meg a versenytársaidat.
Keresés:
Online: Írd be a kulcsszavakat vagy kulcs kifejezéseket a vállalkozásodról. A keresőmotorok keresni fognak termékek és szolgáltatások között hasonlókat, így kapni fogsz egy rangsort a fő versenytársaidról.
Nyomtatásban: Szakágazati magazinok és kereskedelmi kiadványok hirdetéseinek segítségével könnyen fel tudod térképezni a helyi és/vagy nemzetközi versenyt.
Személyesen: Vegyél részt kiállításokon. Valószínűleg a legnagyobb és legsikeresebb versenytársak jelen lesznek ezeken a szakkiállításokon.
Értékeld őket:
Hogy találhatóak meg, milyenek a vélemények róluk? Ellenőrizd a fogyasztói véleményeket a Google-ban.
Hogyan reklámozzák magukat? Iratkozz fel a marketing anyagaikra, mint például hírlevelekre, cégfrissítésekre, közösségi médiájukra.
Nézd meg, hogyan működnek! Ha lehetséges, keresd meg az értékesítési folyamatukat, csatornájukat.
Nézd meg a versenytársaid, és pontosítsd azok erősségeit és gyengeségeit. Ez segít majd kitalálni a következő lépést.
4. Készíts egy üzleti tervet
A sikeres üzleti terv tisztázni tudja az ötleteidet, a hosszú távú céljaidat, és a cégtervezeted.
Az üzleti tervednek tartalmaznia kell:
Tartalomjegyzék: nem szükséges részletezned
Vezetői összefoglaló: Ez nem más, mint az üzleti terved kivonata, annak elkészülte után kell megírnod. Legyen figyelemfelhívó, váltson ki azonnali érdeklődést.
A vállalat általános leírása: Ebben a részben az alaptevékenységedről és annak jellegéről kell írnod. Írd le a tevékenységi területedet, a potenciális ügyfeleidet, az elhelyezkedésedet és a piacot, ahova belépni kívánsz. Fontos, hogy világosan körvonalazd a vállalkozásod reális céljait
Termékek és szolgáltatások: Mutasd be egyszerűen a terméket/szolgáltatást, és annak tulajdonságait, vonzerejét. Írnod kell a terméked fizikai kinézetéről, felhasználhatóságáról, vonzerejéről, fejlesztési szintjéről (jelenlegi és jövőbeli állapot) valamint a licenc-éről.
Marketing terv: Ebben a részben azt kell kifejtened, hogy milyen módon szándékozod befolyásolni a piacot, hogyan akarsz reagálni a piac kihívásaira. Legyen gondolatébresztő, de ne feledd, hogy a tartalma függ a vállalkozásod és a piac összetettségétől. Szerepeljen benne a piac meghatározása és lehetőségei, versenytársaid, és más befolyásoló tényezők, marketingstratégia tervezése, piackutatás, értékesítési előrejelzés valamint kiegészítő anyagok.
Gyártási terv: Mutasd be a termékfejlesztésedet, a gyártási folyamataidat (gyártási koncepció, nyersanyag és forrása, eljárások, munkaerő igény), karbantartás, szerviz és más támogató folyamatokat illetve a külső befolyásoló tényezőidet.
Vállalatvezetés és szervezeti felépítés: Ez egy nagyon fontos rész, ezért ügyelj, hogy a lehető legjobban írd meg! A kockázati tőke befektetők gyakran megjegyzik, hogy ők a vezetői gárdába fektetnek be. Írj a vezetőkről és a tisztségviselőkről, szervezeti ábráról és a személyzeti politikáról, stratégiáról.
Tőke és struktúra: Itt a vállalkozásod jogi formájáról és a tőke szerkezetéről kell írni, valamint, hogy milyen pénzügyi források szükségesek a vállalkozásod működéséhez.
Pénzügyi terv: Ez nem más, mint egy hiteles, átfogó előrejelzés, ami tükrözi a vállalkozásod tervezett pénzügyi teljesítményét, ami alapján a befektetők számára kiderül, hogy mennyire térül meg befektetésük. Kutatási eredményeken kell alapulnia és legyen összhangban az üzleti terv összes többi részével. Tartalmaznia kell Cash-flow kimutatásokat, mérlegeket, egyéb pénzügyi előrejelzéseket. Jó, ha tartalmaz egy pénzügyi forgatókönyvet is.
Melléklet: Benne kell lennie az önéletrajzodnak, illetve a további vezetőkének is. Írj konkurencia analízist, árbevételi előrejelzéseket a piac alapján, termékvonal nyereség-analízist. Célszerű, ha tartalmaz titoktartási nyilatkozati mintát és egyéb szükséges dokumentumokat, mint az ütemterv vagy hálóterv.
Tipp: Diákként jogosult vagy több finanszírozási lehetőségre is, mint egy átlagos vállalkozó. További információt a finanszírozó szervezetektől, kapcsolattartóktól tudsz beszerezni.
5. Keress egy mentort
Kérj tanácsot a szektorban dolgozó emberektől, vagy próbálj keresni magadnak egy tapasztalt mentort.
Ha mentort keresel, akkor a következőket nézd:
Sikeres vállalkozása van abban az ágazatban, ahol te is versenybe akarsz lépni.
Megfelelő tapasztalattal rendelkezik abban a szakágazatban, ahová te is be szeretnél lépni.
A legtöbb egyetemen, főiskolán indulnak mentor programok diák vállalkozóknak. Azonban lehet, hogy több tapasztalatot és iparági kapcsolatot tudsz szerezni, ha saját mentort kutatsz fel.
6. Regisztráld a vállalkozásodat
Fontold meg, hogy milyen típusú vállalkozás a legjobb a számodra. Lehetőségeid a következők:
Egyéni vállalkozó:
Csak a tiéd a vállalkozásod
Regisztráció elengedhetetlen (ki kell váltanod az egyéni vállalkozóit)
Dolgozhatsz egyedül, de foglalkoztathatsz is embereket
Részvénytársaság:
Ki kell nevezned ügyvezetőket a vállalat működtetéséhez
Céget regisztrálnod kell
Üzleti partnerség (Bt, Kft)
Regisztráció itt is elengedhetetlen
Meg kell osztanod a nyereséget a partnere(i)ddel
Belevágsz? Gratulálunk, üdv az üzleti életben! Sok sikert!