Nem is gondolnád, mennyi időrabló apróság van, amik nélkül gyorsabban haladhatnál egy-egy esszével, beadandó dolgozattal vagy szakdolgozattal… Összegyűjtöttünk pár tippet, amikre ha odafigyelsz, szélsebesen haladsz majd az írással.
1. Használj gyorsbillentyűket
Van pár könnyen megjegyezhető billentyűkombináció, amikkel szükségtelen lesz az egérhez nyúlni egy-egy funkcióhoz például Word-használat közben. Lehet, hogy ismersz már közülük jó párat, ebben az esetben Neked a haladó billentyűkombinációk linkjét küldjük szeretettel, onnan csemegézhetsz! Addig is, az alapok:
CTRL + C = másolás
CTRL + V = beillesztés
CTRL + X = kivágás
CTRL + A = az összes kijelölése
CTRL + Z = visszavonás
CTRL + Y = visszaállítás
CTRL + S = mentés (használd gyakran, a géped tuti kiszimatolja, mikor nem mentettél, és akkor száll el örökre)
ALT + TAB = válts a megnyitott ablakok között
CTRL + SHIFT + G = szavak számának megjelenítése (ahh, néha meg tudja őrjíteni az embert.)
CTRL + F = keresőablak megnyitása
CTRL + SHIFT + C = formázás másolása
CTRL + SHIFT + V = formázás beillesztése a kért szövegre
F4 = az utolsó művelet megismétlése (hasznos pl. Excelben cellák azonos formázásához)
F7 = helyesírás-ellenőrzés indítása
2. Képernyő felosztása
Ha nincs extra monitorod, hogy több képernyőn dolgozhass, de nem akarsz folyamatosan időt veszíteni az ablakok váltogatásával, keresésével, oszd két- vagy háromfelé a képernyődet, így:
– „fogd meg” az éppen nyitott ablakot a felső sávnál, és húzd ki egészen a képernyő jobb vagy bal széléig, míg ki nem ugrik magától pontosan a képernyő fele méretére
– egy másik ablakkal tedd ugyanezt a másik oldalra
– ha egy harmadikra is szükséged van, hogy egyszerre nézhesd a többivel, tedd ugyanezt, majd alul/felül megfogva húzd alacsonyabbra
– ha így romlott az olvashatóság, és az ablak egy része nem olvasható, CTRL + „-” és CTRL + „+” billentyűkkel tudod kicsinyíteni/nagyítani a méretüket, hogy pont beleférjenek a kisebb ablakba, de még olvashatóak maradjanak.
3. Tartalomjegyzék egyszerűen
Erről írtunk már egy posztunkban, nem győzzük hangsúlyozni, mennyi bosszankodást és időt spórolhatsz meg azzal, hogy nem Neked kell beállítanod, formáznod, javítgatnod a címeket, alcímeket, oldalszámokat. Feltétlenül használd már a dolgozat, esszé vagy szakdolgozat írásának megkezdésétől!
4. Képszerkesztés PPT-ben
Nem kell egy Photoshop-zseninek lenned, hogy egy használható illusztrációt készíts a dolgozatodhoz vagy például a szakdolgozat védés prezentációjához. Másold be a képet PPT-be, és vagdosd, színezd, feliratozd kedved szerint. A kedvencünk az újabb PPT verziókban a háttér automatikus eltávolítása, így a Word-be, PPT-be kicsit esztétikusabban illesztheted be a szükséges képet, amit aztán szépen körbefuttathatsz szöveggel. Itt találod a funkciót: kattints a képre, majd „képeszközök”, „Formátum”, „Háttér eltávolítása”
5. Egyszerű hivatkozás
A modernebb Word-ök már különböző hivatkozási stílusokat is ismernek, így az APA, a Harvad és az IEEE-t is. Használd ki, így nem kell mindig utána olvasnod, hogy hova kerül a vessző és az évszám a szövegközi, és hova a dőlt betű és oldalszám a szövegvégi hivatkozásoknál. We <3 Word!
Hát, mára ennyi a praktikus tanácsokból, ha valóban szélsebesen sikerült végezned a beadandóddal, írd meg nekünk a megspórolt idődben, milyen témának örülnél még blogunkban, Facebook-oldalunkon vagy hírlevelünkben.
Munkára fel!
IQfactory Team
Kövess minket Facebook-on!