Szakdolgozat témaválasztás | Blog | IQfactory

4 tanács szakdolgozat témaválasztáshoz

Kész szenvedés a szakdoga témájának kiválasztása? Segítünk picit.

A szakdolgozatod témája meghatározza a következő pár hónapod fő fókuszát, ezt kutatod, elemzed, fejtegeted majd, és a védés után ezt fogod bemutatni szakmai és kevésbé szakmai beszélgetések során is, ez lesz eddigi szakmai munkád fő eredménye. Nem mindegy tehát, hogy miről és hogyan írsz, érdemes elegendő időt szánni a lehetséges témák összegyűjtésére, majd a legjobb kiválasztására. 4 tanácsunk mindehhez:

1. Gyűjts ötleteket!

Gondold át: milyen tantárgyakat, kurzusokat szeretsz a legjobban? Mi volt, ami a kötelező irodalmon kívül is olvasásra, kutatásra késztetett? Miben vagyok jó, miben látok kihívást? Ha még mindig nem találod a kedvenc szakmai témakörödet, kapj elő 5-10 szakmai lapot és jelöld meg benne a cikkeket, amiket először elolvasnál, ezek segítenek szűkíteni, hogy valójában mivel is foglalkozol szívesen. Ha egy cikk megtetszik, nézd meg, milyen forrásokat használtak fel annak megírásához – ezek között melyik érdekelne? Ebben a stádiumban minden ötlet jöhet, az egyediek, kevésbé egyediek, de még az őrültek is!

2. Finomítsd!

Ha a fenti területeket listába szedted, írd fel mindegyik mellé, milyen kérdések, problémák merülnek fel velük kapcsolatban (pl. sokan foglalkoznak a social media mint marketing eszköz alkalmazásával, de kevés forrást találtál arról, hogy kisvállalkozások esetében érdemes-e használni – vajon miért van ez?). Ebben segíthet a Google Scholar, ahol rákereshetsz, milyen szakmai cikkek, publikációk léteznek az adott témakörben, és milyen problémákat dolgoznak fel. A cikkek végén általában megjelölnek további kapcsolódó kutatási területeket is, ezekből valamelyik érdekes lehet?

3. Teszteld!

Ha elég kövér már a listád a témakörök lehetőségeiről, kezdd el tesztelni őket:

– van-e hozzá használható irodalmi háttér, korábbi kutatások?
– nem írtak-e már túl sokan róla, így nem vált-e unalmassá már a téma?
– fog-e elég feltáratlan kérdést adni a téma?
– melyikre kapnád fel igazán a fejed Te is? Itt kérheted konzulensed, akár csoporttársaid véleményét is.
– kérdezd meg magadtól, mi lenne az első lépés, ha ezt választanád?
– csak egy „igen/nem” kérdésről van szó, vagy valós kutatási témára leltél?

A téma, ami minden kérdéseden sikeresen átmegy, azzal érdemes foglalkoznod. Gondold át, milyen források állnak rendelkezésedre (pl. irodalom, korábbi kutatások), mire lesz szükséged (interjúalany, adatbázis, szakértő, eszközök, kutatás-elemző szoftver, stb.).

4. Ha kiderül, hogy rossz a téma, engedd el!

Az egyik kedvenc témád megbukott a tesztelésen? Engedd el, hidd el több problémád lenne vele, mint amennyire most érdekesnek tűnik. Vannak kérdések, amik egyszerűen nem szakdolgozat témának születtek (pl. „A Starbucks kávét fogyasztók jobb szülők-e, vagy a Nespresso kávégépet használók?”), mert nem érdekel senkit, akármilyen eredményre jutsz, vagy nem elég naprakész, netán már az olvasó könyökén jön ki az agyonkutatott téma. Lehet, hogy nagyon könnyű lenne megírni, de ne ez legyen a legfontosabb szempont.

+1 Legyen „szexi”!

Ez nem kötelező eleme a témaválasztásnak, mert tudjuk, nem mindenről lehet izgalmas kutatásokat készíteni. De ha mégis sikerül „szexi” témát találnod, még az állásinterjúkon, kísérőlevelekben is hasznodra válhat.. Hát igen, ez a millió dolláros kérdés: Mitől lesz a szakdoga témája „szexi”? Onnan tudod, hogy jó témára találtál, ha ilyen visszajelzést kapsz a megkérdezettektől: „Wow, ez izgalmas! Ezen így még nem gondolkoztam!”. Lehet, hogy egy régi témát új oldalról közelítesz meg, vagy teljesen új kutatási területbe botlottál, de mindig keresd a wow-faktort, amit egy-egy téma adni tud.

 

5 tanács lett, maradhat? Reméljük, sikerült hasznos tippeket adnunk a témaválasztáshoz, és könnyen fog menni!

Jó munkát a szakdogádhoz, szólj ha segíthetünk még valamiben!

 

IQfactory Team

 

 

 

 

 


Kérj ingyenes árajánlatot!

Milyen tanulmányokat folytatsz?

BA

MA

PhD

Egyéb

10,000+ elégedett ügyfél
1,000+ szakember
250+ szakterület

Kövess minket Facebook-on!